Litigious Climate Scientist on the Hook for Legal Fees – Watts Up With That?

Stanford professor ordered to pay legal fees after dropping $10 million defamation case against another scientist

From Retraction Watch

A Stanford professor who sued a critic and a scientific journal for $10 million — then dropped the suit — has been ordered to pay the defendants’ legal fees based on a statute “designed to provide for early dismissal of meritless lawsuits filed against people for the exercise of First Amendment rights.”

Mark Jacobson, who studies renewable energy at Stanford, sued in September 2017 in the Superior Court of the District of Columbia for defamation over a 2017 paper in the Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) that criticized a 2015 article he had written in the same journal. He sued PNAS and the first author of the paper, Christopher Clack, an executive at a firm that analyzes renewable energy.

At the time, Kenneth White, a lawyer at Southern California firm Brown White & Osborn who frequently blogs at Popehat about legal issues related to free speech, said of the suit:

It’s not incompetently drafted, but it’s clearly vexatious and intended to silence dissent about an alleged scientist’s peer-reviewed article.

In February 2018, following a hearing at which PNAS argued for the case to be dismissed, Jacobson dropped the suit, telling us that he “was expecting them to settle.” The defendants then filed, based on the anti-SLAPP — for “Strategic Lawsuit Against Public Participation” — statute in Washington, DC, for Jacobson to pay their legal fees.

In April of this year, as noted then by Forbes, District of Columbia Superior Court Judge Elizabeth Carroll Wingo, who has been presiding over the case, ruled that Jacobson would have to pay those fees. In that ruling, Wingo wrote that the Court

finds that the three asserted “egregious errors” are statements reflecting scientific disagreements, which were appropriately explored and challenged in scientific publications; they simply do not attack Dr. Jacobson’s honesty or accuse him of misconduct.

Jacobson appealed that decision, but Wingo upheld it in a June 25 order.

Jacobson could be on the hook for more than $600,000, the total of what the plaintiffs have told the court were their legal costs — $535,900 for PNASand $75,000 for Clack.

Paul Thaler of Cohen Seglias, which has been representing Jacobson, noted in comments to Retraction Watch that the judge had not yet ruled on how much Jacobson should pay:

The Court must now determine the level of attorneys’ fees to charge, which ranges from $0 to the amounts requested by the Clack and NAS attorneys (see legal fee requests and replies for arguments in both directions). Once that is done, Prof. Jacobson will decide whether to appeal the questions of whether the publication of false facts with provable “yes/no” answers (such as the false claim that a table has maximum values ​​when it factually has average values) are indeed questions of fact or of scientific disagreement and whether legal fees are allowed in a case of a voluntary dismissal without prejudice.

Despite dropping the suit, and the judge’s ruling, Jacobson continues to insist in comments to Retraction Watch that there were false claims in the Clack et al paper:

This case has always been about three false factual claims, including two of modeling “errors” or “bugs,” claimed by Dr. Clack and published by NAS that damaged the reputations of myself and my coauthors. What has come out is that the Clack attorney has now admitted in a Court document that Dr. Clack now makes no claim of a “bug in the source code” of our model, despite Dr. Clack’s rampant claim throughout his paper that we made “modeling errors.” dr. Clack has also admitted in writing that our paper includes Canadian hydropower, yet neither he nor NAS has corrected this admitted error in the Clack Paper. Third, all evidence points to the fact that Table 1 of our paper contains average, not maximum values, indicating that Dr. Clack’s claim regarding modeling error on these issues is factually wrong as well. Thus, it is more clear than ever that the three false facts published by the Clack Authors were indeed false facts and not questions of scientific disagreement. I regret that it was impossible to have these errors corrected upon our first request rather than having to go through this drawn-out process to restore the reputations of myself and my coauthors.

Read the full article here

Leave a Reply

Your email address will not be published.